Veškerý text je citací ze stránek www.duanggu.cz, napsaný naším vedoucím lékařem MUDr. Jozefem Luckým, TCM CLINIC.

 

Historicky existovaly a dodnes existují různé úrovně duangu stravování, od vynechání zrní a luštěnin až k velmi striktnímu omezení příjmu potravy, které však bylo vyhraněno pro taoistické adepty.

Pro potřeby zlepšení zdravotního stavu vám obvykle terapeut doporučí tato omezení:

  • obiloviny a pseudoobiloviny (pšenice, ječmen, oves, rýže, žito, pohanka, quinoa, amarant, jáhly, kukuřice)
  • luštěniny (fazole, hrách, sója, čočka, arašídy, cizrna) a brambory

Tyto potraviny by se měly vynechat. Ne omezit, požaduje se jejich úplné vyřazení z jídelníčku, alespoň po dobu 100 dnů a dále dle rad vašeho terapeuta.

V počáteční fázi diety je vhodné zvážit i další, z hlediska čínské medicíny problematické či nejasné potraviny, kam patří:

  • lilkovité (rajčata, lilek, paprika) – tyto potraviny zkrátka ve staré Číně neznali, proto taoistické texty s nimi nepočítaly
  • mléko a mléčné výrobky (kromě másla) – ve staré Číně se s výjimkou severních oblastí mléčné výrobky nekonzumovaly, doporučujeme jejich omezení na rozumnou míru
  • maso zvířat, která se živí zejména zrním – platí hlavně pro kuřata, jejichž maso obsahuje množství lektinů ze zrní (lektiny jsou bílkoviny, které se obtížně tráví a do organizmu se dostávají často v nezměněné či alespoň částečně aktivní podobě)

Pár dobrých rad na úvod:

  • pokud můžete, objednávejte si jídlo online (dovezou vám plné tašky toho, co můžete, zatímco v supermarketech všude kolem vidíte to, co nemůžete)
  • rozmyslete si jídelníček dopředu
  • vyhoďte z kuchyně vše „nepotřebné“
  • domluvte se s rodinou na podpoře či alespoň době hájení (dietu budou držet s vámi, nebo alespoň nebudou provokovat a kroutit hlavou)
  • nechtějte vše hned změnit – přestat kouřit, pít, začít cvičit, učit se čínsky, jít na plastiku apod.

Jsme chlebovým národem, proto je důležité naučit se péct něco místo chleba. Osvědčil se duangu chléb, jehož recept naleznete v receptech.

Nejzásadnější změnou bude kromě snídaní i absence klasických příloh, hlavní náhražky opět naleznete v receptech.